livetiumea

Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Erika - 9 maj 2012 19:08

Godkvällgodkväll!

Det tar på kraftern att vara ute i naturen nästan hela dagen.. sitter här och halvsover och har väl så gjort senste stunden.. vet inte vad klockan var när jag kollade på den sist.. Det gick bara fint att cykla iaf, förutom den lilla detaljen att vägen jag skulle cykla på var avstängd för trafik, men jag cyklade där iaf och det var ingen som sa någonting till mig så jag antar att man fick det ;P på hemvägen cyklade jag en liten annan väg för att vara på säkra sidan :) 


Idag ute i skogen så skulle vi först "hitta vilse"

 

vi var i små grupper också skulle vi gå iväg från lägret och göra så som man skulle göra om man gått vilse på riktigt, nämligen.. 

1. Krama ett träda - trädet blir en kompis att hålla sig till. Stanna på samma plats så man inte irrar omkring överallt i skogen

2. Synas och höras - gör ljud och försök synas, häng upp föremål i trädet du tagit skydd under INTE KLÄDER! lägg rader med grenar som visar att här är stopp.

3. Håll värmen - bygg ett litet skydd (bilden) dels så blir du skyddad om det skulle ta tid innan någon hittar dig och sen håller du värmen bra genom att vara igång och röra på dig. Ta aldrig av dig kläder även om du blir varm, värmen behövs!

det fick vi prova på idag.. 


sen hade vi en liten informations stund innan nästa aktivitet, då skulle vi surra upp ett vindskydd och göra eld (två olika grupper som bytte av varandra och sen var det lunch :)

 

jag hade med mig sallad men det var några från klassen som tillagade maten på en murrikka och där satt vi runt elden och pratade och planerade lite..


sista aktiviteten hade med fåglar att göra, vi blev indelade i par och fick en fågel vi skulle läsa lite om och sen bygga fågelns bo och ägg och sen berätta om den för dem övriga i klassen :)

efter det var det bara tack och hej, vi kikade lite på fåglar på vägen hem och sen cyklade jag hemhem i spöregn ^^ mindre roligt men det gick ganska bra ändå =) 


hoppas alla andra haft en härlig dag också!

 

Av Erika - 9 maj 2012 07:04

Godmorgon :)


Idag är det utedag med skolan, vi ska till en skolskog på Umedalen så ska snart ta och klä mig för att cykla dit.. blir 1 mils cykling enkel väg så känns ju lagomt uppmuntrande xD får ju träningen idag iaf ^^ härligthärligt :P 

 

skulle tro att vi ska leka och prata och massa annat sånt där som man gör när man är ute och ska göra någonting, hoppas på lekar iaf ^^

har ute dag till typ 14 och sen blir det väl hem och bara ta det lugnt skulle jag tro.. har inga andra planer iaf :P 


hoppas alla får en härligt lilllördag idag =)

 

Ovido - Quiz & Flashcards